Wystawa „Rządzić i olśniewać” gromadzi arcydzieła sztuki złotniczej, jubilerskiej i rzemiosła artystycznego z okresu Jagiellonów i Wazów. Daje ona wyobrażenie o splendorze dworów naszych monarchów ze złotego okresu dziejów Rzeczypospolitej. Zaprezentowano na niej ponad 500 arcydzieł jubilerów z terenu Rzeczypospolitej, w tym cenne precjoza, szczerozłote naczynia liturgiczne, zdobioną szlachetnymi kamieniami biżuterię, a także portrety władców i możnych we wspaniałych strojach i biżuterii. Na wystawie można zobaczyć insygnia władzy, takie jak symbole królewskie, zdobione laski marszałkowskie czy buławy hetmańskie. Są tu też klejnoty tworzone dla ukazania potęgi i blasku możnych. Część z precjozów była własnością naszych monarchów, m.in. Zygmunta Augusta czy Bony Sforzy. Wystawa pokazuje jednak nie tylko przedmioty wykonane dla prestiżu władzy i uciechy doczesnej. Można tu też zobaczyć arcydzieła tworzone na chwałę Boga, ukazujące potęgę wiary naszych przodów. Są tu przedmioty kultu religijnego, takie jak monstrancje, relikwiarze czy sukienki na obrazy słynące z cudów. Olśniewający jest zwłaszcza zbiór klejnotów po raz pierwszy wypożyczonych z Sanktuarium Matki Bożej na Jasnej Górze, w tym wspaniała monstrancja wykonana na zlecenie ojca Augustyna Kordeckiego, dowódcy obrony Jasnej Góry, jako dar dziękczynny za ocalenie klasztoru od szwedzkiego potopu. Warszawski złotnik Wacław Grotko potrzebował na jej wykonanie 22 funtów złota, 2366 brylantów, 2238 rubinów i mnóstwa szmaragdów, szafirów i pereł. Są też na wystawie dwie najstarsze sukienki cudownego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej, zwane „rubinową” i „diamentową”. Na każdej z nich znajdują się setki klejnotów, złotych obrączek, pierścionków, naszyjników. Są to wota złożone Matce Boskiej, z którymi wiążą się życzenia, prośby, błagania, podziękowania naszych pobożnych przodków.
Wystawa pokazuje, że obok złotników z Niemiec, Czech, czy Siedmiogrodu, także artyści z terenu Rzeczypospolitej potrafili tworzyć wspaniałe dzieła jubilerskie, co dotąd w europejskiej historii sztuki było raczej pomijane. Eksponowane zabytki pochodzą z zasobów muzeów, świątyń i klasztorów w Polsce i na Litwie, ale też z galerii Uffizzi we Florencji, z paryskiego Luwru, prywatnej kolekcji w Londynie, z muzeów w Bernie, Monachium, Uppsali i Nowym Jorku. W sumie zostały one wypożyczone od ponad 80 właścicieli, co pokazuje, jak wyjątkowa jest to okazja, by zobaczyć wszystkie te arcydzieła zgromadzone w jednym miejscu. Wystawę na Zamku Królewskim można oglądać do 4 sierpnia 2019 r.